fredag 5 februari 2010

Blåbärssylt med vanilj

I mer smak från Coop (nr 6/7 2009) fanns ett recept som jag gillade

Karins blåbärssylt (inte jag utan den Karin som skrivit ned det till Coop)
500 g rensade blåbär
500 g syltsocker
½ dl vatten (brukar jag hoppa över för jag tar mindre socker)
2 vaniljstänger

Koka upp allt långsamt i en rymlig kastrull, rör om då och då. När sockret smält låt koka i 2 minuter. Skumma av, ta bort vaniljstängerna (svåra att hitta...) och häll upp i rena varma burkar. Förvara i kyl när de svalnat.

Vaniljstången ger bra smak, sommarkänsla på morgongröten.

Inget växthus beställt, det kommer inom 2-3 veckor efter beställning och det är för mycket snö ännu där jag tänkte lägga det i väntan på våren... Men den som väntar på något gott...

Ha en trevlig helg!
/Karin

2 kommentarer: