onsdag 2 december 2009

2 december


De finns så mycket man tänker på och fixar med till jul. Recept tex är en sådan sak, det finns vissa rätter som bara MÅSTE vara med på julbordet. Ja, iallafall tänker jag så även om det är rätt oviktigt (det är väl bara skinkan som är ett måste... och jansson... och smörgåsrån... och ... ja, listan kan bli mycket lång med måsten). Ett recept som vi gör varje år är faktiskt tro det eller ej strömmingslåda med gravlax.

Nils-Emils strömmingslåda med gravlax
Ingredienser
600 g strömmingsfilé
200 g finhackad gravad lax
peppar (från kvarn)
2 dl svensk senap
3 dl grädde
1 stor knippe hackad dill
salt
ströbröd
Gör så här: Smörj en ugnssäker form och salta lite i botten. Rulla strömmingen med skinnsidan utåt och lägg dem i formen. Strö över laxen och dra några drag med pepparkvarnen över.
Blanda samman senap, grädde och hackad dill och slå såsen och strö över ströbröd över rullarna. Grädda i 200°C, ca 20 min.

Varje år tänker vi att det här skulle man kunna äta när som helst på året men det blir bara till jul av någon anledning. Kanske tur för det blir godare om man äter det sällan. Så är det väl dags att börja planera för hur julbordet ska dukas och pyntas, det blir nog som förra året med svart och silver för det gillade vi både KM och jag.
Nu ska jag unna mig en saffransgiffel, även om jag inte borde...

må så gott
/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar