tisdag 9 februari 2010

Stabbstol

Den här stolen ärvde jag efter min farmor och farfar. Nu har jag även fått historien kring den, tycker det är jättekul! Så numera sitter en lapp med historien under locket:

Stabbstolen
Den kommer från Värmland.
Den kom till Anders (1857 – 1928) och Kristina (1859 – 1940) Johansson i samband med att de ropade in ”ett utackorderat tjänstehjon” som hette ”Mor Maja”. Hon satt under auktionen på ”stabbstolen”. Auktionsförrättaren sa då att stolen skulle få följa denna ”Mor Maja”.
De bodde då vid Teljbron, Lungsunds socken, Värmlands län.
Denna ”Mor Maja” var väldigt elak och egensinnig och när hon inte fick som hon ville gjorde hon sina naturbehov direkt på stolen. (Locket ät utbytt).
Troligtvis blev hon billig att ropa in.
Att auktionera ut tjänstehjon på det här sättet var en form av dåtidens socialförsäkring och åldringsvård.
Deras son Henning Andersson (13/5 1889 – 21/11 1960) gifte sig 1916 med Emilia (22/1 1892 – 8/7 1971) f. Lund och stolen kom så småningom i deras ägo.
De hade stolen med sig när de flyttade först från Teljbron till Älgåsen, Lungsunds socken och sedan till Södermalm, Linde socken. Södermalm såldes 1966 och stolen hamnade då hos Tore och Linnéa , Linnéa var Henning och Emilias dotter. Emilia bodde sista åren hos dem. När så även Tore och Linná var borta hamnade stolen hos deras barnbarn, Karin och hennes familj.
Min mamma fick historien berättad av Linnéas syster och skrev ned den åt mig i samband med att hon släktforskade.
Ha en skön kväll, själv tänkte jag se Bygglov och House.
/Karin

2 kommentarer:

  1. Hej!
    En ny blogg!
    Kul, rolig berättelse om stolen, den var verkligen annorlunda.
    Kommer kika in igen..
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!

    Vad spännande med möblers historia! Det ger möblerna en själ på nåt sätt tycker jag. Nåt helt annat än nya möbler som inte alls är levande på samma sätt som gamla.

    Kram
    Mia

    SvaraRadera