fredag 14 maj 2010

En mysig torsdag...

Eftersom det regnar när jag är ledig... så valde jag att baka igår. Nästa vecka firar sonen 7 år och då ska det bli kalasx3. Bakade bullar, hallongrottor, jordnötskakor och chokladkakor med tryffelkräm. MUMS! Några av bullarna gjorde jag med mandelmassa och kardemummafyllning, de blev annorlunda men helt ok. Gick åt mycket mandelmassa dock.
Min assistent är ingen snygg Kitchen aid utan min farmors gamla. Det är rätt rart att tänka på allt hon bakat och gjort med den. Farmor och farfar var sådana att de tog rätt på allt som fanns i trädgård, skog och mark och hon gjorde det mesta från grunden. Farfar bar in hink efter hink med skördat och farmor satt på en stol framför diskbänken och skalade och rensade. Det enda jag inte fick smaka var hennes hemmagjorda nyponsoppa för min pappa var mycket allergisk mot nypon och hon vågade inte låta mig prova.
Vad man minns konstiga saker...
Nu ska jag jobba idag och sedan blir det helg igen. Må så gott
/Karin

Innan jag ärvde farmors så hann jag slita på den jag fick efter mormor. En Kenwood som en dag gick sönder, den hade då plötsligt bara två hastigheter: ingen fart eller ... FULL fart! Jag kastade den och skrapade deg i kökstaket...

3 kommentarer:

  1. Vi har en Kenwood årsmodell 1982. Hoppas den håller länge än! Vad produktiv du var i går!

    Regniga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Det var då oturligt med vädret! Från gårdagens sommarsol har det idag blivit kvavt och fuktigt som i ett väthus här, jag undrar om det inte kommer att börja åska? Synd att mina projekt är mer måleriinriktade just nu, det ser mycket godare ut med bullar!

    SvaraRadera
  3. Oj, här har det bakats. Jag hade tänkt baka bullar idag, men det får bli imorgon!
    Vill önska dig en skön helg!
    Kram Anna-Karin
    hemochting

    SvaraRadera