torsdag 20 maj 2010

Växthus steg 2


Idag hände det saker! Grannen som är otroligt snäll och som har stora starka maskiner kom över och hyvlade bort grässvålen på området för mitt växthus och köksträdgård. Mitt i ligger 3 små pallkragar som jag inte flyttat på men stora starka maskinen åkte runt dem som ingenting. Under grässvålen var bara grus och sand= perfekt underlag! Ja, nog lär det ta ett tag innan allt är klart för det finns mycket annat att göra också den här årstiden, men såsmåningom...
Vän av ordning ser nu att det inte alls är samma plätt som jag visat tidigare där växthuset skulle stå. Njae... alltså har man stor yta att röra sig på finns många förslg och det här vann för här finns bara fult nu. Vilket betyder att det bara kan bli bättre eller hur?!
Det bruna till vänster är ett gammalt lastilsflak och tom det har jag planer för... om de nu går i lås. Fortsättning följer...
Just nu blommar hjärtbergenian, det är nog bara nu som jag tycker den är fin, precis när den slår ut, annars är den mest trist men den döljer ett stort brunnslock och håller hyfsat undan ogräs där. Såhär som bukett gjorde den sig ganska bra ihop med körsbär, spirea och pärlhyacinter.
Må så gott
/Karin




5 kommentarer:

  1. Det verkar spännande med växthuset. Jag minns hur det var när vi byggde vårt växthus för 11 år sedan.

    Vi har bergenia på ett par ställen. Jag tycker att den är en bra marktäckare, och passar bra vid den lilla dammen som vi har i skogshörnan. På landet trivs den i bergsskrevorna, så den klarar torka bra också. Men jag har aldrig tänkt på att man kan använda blommorna som snittblommor...

    Just nu regnar det efter kvällens åskväder.

    Hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Välkommen att titta in hos mig... Du har en Beautiful Blogger Award att hämta. Grattis!

    Försommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Lyckliga du som har grannar med maskiner och ett underlag som redan är klart !! Vilken skillnad motför grävningen för mitt växthusbygge ! Där har vi bassäng igen !
    Hur stort skall ditt bli ?
    Jag kommer att titta in då och då för att se hur det går med växthuset !
    Ha en trevlig helg !
    /Isa

    SvaraRadera
  4. Härligt med ett tort projekt att sätta tänderna i. Det blir nog en bra plats för ett växthus . intressant att höra vad du ska göra med flaket..?

    SvaraRadera
  5. Vad härligt med ett växthus fyllt med goda läckerheter!

    kram Mia

    SvaraRadera