söndag 22 november 2009

Julpyssel













(klicka i bilden så blir den större)
Igår hade vi julpyssel på fritidsgården. Det fanns mossbeklädda kransar att dekorera, fat och ljuslyktor att göra adventsljustakar av, pärlplattor och mängder av mönster, papper till julkort, piprensare, kryddor, bollar, glitter... Ja, det mesta man kan tänka sig för att få utlopp för sin skaparlusta. Det var ca 40 barn där i 3 timmar och det som slog mig var hur tyst och lugnt det var. Alla gick in i sin egen idé och koncentrerade sig på sitt skapande.

Mitt i serverade vi korv med bröd och sedan fortsatte alla jobba. Papperskassarna fylldes successivt med allehanda pynt till advent och jul. Vi vuxna tänkte nog att vi skulle få ha en egen kväll senare där vi får släppa loss vi också samtidigt som vi har en social samvaro utanför gårdskvällarna. Låter helt OK eller hur?!

Idag har vi varit på julmarknad och smakat oss runt på allt från getost, skorpor (de gick bra ihop) och ostkaka. Nästan mätt när vi åkte hem...
Nu på eftermiddagen har jag ställt in första plåten pepparkaka, det blir bara en plåt i taget för de tar 1 timme i ugnen. Sedan smälter de i munnen om allt går som det är tänkt.
Ha en trevlig söndagskväll.
/Karin

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad mysigt med pyssel på fritidsgården! Måste vara härligt att se att det kan locka så många...
    Vad kul att ni hittat till mig och så kul att få kika in och se vad ni gör!
    Ha det gott!
    Emelie

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vad roligt med en ny blogg och fler kreativa bloggtjejer! Jag bakar mycket men saffransbröd bruka jag aldrig ge mig på. Jag väntar så snällt på min mammas, men nu kanske jag ska ta och prova:)

    Visst är det en mysig tid, julen och mycket beror det nog på att man då pysslar tillsammans. Det är något man borde göra annars också och inte bara till jul och påsk!

    Det ska bli spännande att se vad ni hittar på:)

    Ha en fortsatt kreativ vecka!

    Hälsningar
    Karin

    SvaraRadera
  3. Va kul att bli "hittad" och kul att hitta nya fina bloggar! Alla dessa "likasinade"...

    Så underbart att bara få släppa loss med kreativiteten och materialet ligger framdukat... Måste ha varit kul!

    Åse

    SvaraRadera