söndag 15 november 2009

Kära nån så grått det är!

Man kan bli deppig för mindre... Grått, blött men varmt. Jag längtar så till advent när vi får tända ljus och adventspynta. Har börjat pynta mer och mer redan då, byter gardiner och dukar för annars känns det som jag inte hinner njuta av dem innan det är dags att ta ner dem. Men tills dess drömmer jag om sommar och trädgård. Har en rabatt att planera som ska gå i blått, vitt och rosa nedanför vår nya uteplats som byggdes i somras. Många av växterna har jag redan, en annan rabatt ska tas bort, där ska en pelargontrappa få stå på grusbädd istället... Rosentorn ska byggas och så drömmer jag om växthus! Tur man har drömmar eller hur!?


Tills vidare får jag titta på korten från sommaren och se vad som hände då, här ett före och efter på uteplatsen tex.

Före: en berså full i bladlöss...
Efter: uteplats med två väggar... kvar är att bygga trappor åt två håll, små staket"snuttar" och kanske en grill... Det blir "projekt 2010".

På nedersidan ska min tänkta rabatt ta form och i gruset fram ska två rosenbuskar få växa sig stora och fina, helst med doft. Har fått tips på rosen Lousie Bougnet (osäker på stavningen), är det någon som har erfarenhet av den? Jag vill ha en som blommar villigt, länge och som sagt som doftar... Tänkte plantera nävor under för det såg jag på Trädgårdsföreningen i Göteborg (ett ställe som varmt rekomenderas förövrigt) och det var så fint, härligt med två bladverk i kombination.
Ha en härlig söndag
/Karin

1 kommentar:

  1. Hei! Takk for hyggelgi hilsen:) For en kjempe-koselig uteplass!! Så flott!! Inspirerende! Vi skal også snart begynne så smått med hagearbeidet ... gleder meg:)

    Jeg linker til bloggen din:) Håper der er ok?

    Klem Anette:)

    SvaraRadera