lördag 20 mars 2010

Månadsbild Mars

En mörk bild tagen nu på morgonen. Det har blåst ordentligt, laviner gick från taket inatt och idag sticker stenen upp i rabatten. Den där stenen brukar jag sitta på så det finns allt lite snö kvar där...
Sitter och vill att det ska fortsätta blåsa, vill få vårkänslor och inspiration till nya tag och få mera ork och lust till det mesta. Det jag gör just nu är att öva på att baka surdegsbröd. Försökte flera gånger få igång en surdegsgrund utan att lyckas. Var då ute och gick i söndags, gick förbi ett bageri och frågade om jag fick köpa lite surdeg av bagaren själv. Det fick jag! Och han gav mig råden att ALLTID väga ingredienserna, använda rena verktyg och hur mycket jag skulle mata det jag fick av honom. Följde hans råd, matade och oj vad det växte, fick hälla över i en ny bunke för annars hotade en översvämmning på bänken...
Så bakade jag dels ett recept ur Heléne Johanssons "Bröd från Brunkebergs bageri" och dels receptet från Buffé av Martin Johansson som har en blogg här. Båda recepten blev lyckade och goda. Nu matade jag en ny omgång igår kväll och skållade havregryn till ett nytt recept från Helénes bok och ikväll ska jag baka frallor som ska få jäsa i kylskåpet inatt och gräddas färska till frukosten imorgon. Som mycket annan god mat är det en planering som gäller... men just nu känns det här som något jag vill öva på. Ska gå en kurs i april med några jobbarkompisar och då kanske jag har lite mer på fötter att kunna fråga om. Kursen hålls av Ingrid på Englas skafferi som du hittar här.
Nu ska jag fortsätta baka och helgstäda huset, den delen av helgen återkommer aldeles för fort...
Må så gott /Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar