måndag 28 juni 2010

En sommarmorgon...


Vaknar jag först i familjen, brygger en kopp kaffe och vandrar runt i trädgården. Skatan hoppar runt och hittar smulor från igår. Tänk vad hon är vacker, fast så vanlig att jag knappt ser hur fin hon är. Det hesa skrattet är inte till hennes fördel heller. Andra fåglar som jag inte ser och inte vet namnet på tar däremot andan ur mig med sin sång. Solen är uppe och värmer redan och jag tittar på vad som blommar...
Krolliljan, här den rosa den vita har inte börjat öppna sig ännu, har öppnat en kjol. I våras strödde jag myrr under dem och dt verkar fungera mot liljebaggarna. Har bara plockat 4 par och bladen är jättefina iår mot tidigare år då allt blivit uppätet av larverna.
Den rosa doftpionen. I min första trädgård växte den ynklig och liten bakom några vinbärsbuskar. Jag skulle hjälpa den lite och tänkte flytta den även om det i böckerna stod att man inte kan flytta dem. Det stod också att de växte ytligt... Det gjorde inte den här. Till slut stod jag med en hög av rotbitar och kände mig som världens största bov när jag liksom hällde ned dem i en grop där jag ville ha den. Tänk, den växte upp och blev jättefin. Nu har den flyttat igen och blommar på ytterligare en ny plats.

Mitt nuvarande växthus, öppnar "vädringsfönstret" på vid gavel, finns bara två lägen på det... Drömmer om den dagen jag får flytta in i det nya men ser att tomater blir det även i det här...

En pion till, Bowl of Beauty, blommar för fullt i listen när man går upp mot vårt hus. Den har fått guldläge för den var liten när jag köpte den för 3-4 år sedan och nu är den såhär fantastisk.
Javisst ja, kaffet har hunniit kallna men jag är redo för en ny dag i semestern. Tänkte handla skor till barnen och storhandla till kylskåp och skafferi. Så måste vi hinna åka och bada så jag får premiärdoppa mig (brukar inte ha bråttom med det) och så är gräsmattan i stort behov av en omgång- se upp bromsar för idag kommer jag!
Hoppas ni har en härlig måndag
/Karin








2 kommentarer:

  1. Hej & tack för hälsningen hos mig :)

    En alldeles underbar morgon och dag här också. Gäller att njuta dessa ögonblick.

    Såg det fina växthus ni har på gång. Så långt har jag inte kommit i mina odlingsdrömmar ännu, men kanske i framtiden. Odlingslådorna har blivit så otroligt bra. Tror vi får öppna salladsbar nu :) Funderar på vad du skulle kunna använda istället för ek. Kanske lärk?

    Soliga hälsningar
    Pernilla

    SvaraRadera
  2. Ni ser ut att ha en fin trädgård! Sist vi smög förbi var ju på vårkanten, och vi stirrade bara på uterummet. ;o)
    Såna där muggar har vi också...med våra namn på. Så bra då behöver man inte diska varje gång. :o)
    Ha det gott i värmen!
    Kram Kicki
    ps...välkommen på fika.

    SvaraRadera