söndag 4 juli 2010

Växthus del 8


Igår (i värmerekordens dag) stog jag och maken i gassande sol och glasade växthuset. Det var något jag var orolig för hur det skulle gå men det gick! Klockan 19 på kvällen då krafterna tröt byggde vi dörrarna och sista rutan var sprucken! Då kunde man hålla sig för skratt. Det fanns extra små rutor men ingen stor så i ena dörren sitter en sprucken ruta- SUCK! Men det står där och glänser nu iallafall. Nu är det att gjuta plintarna kvar och att putsa under sockeln där det inte blev så jämn stenläggning som vi hoppats.
Farmor var marktjänst denna dag med den äran, hon och barnen var och badade och så fyllde hon oss med mat när det var dags att fylla energidepån.
Efter avslutat värv lade vi oss i barnens pool, för en gång skull aldeles lagom sval för oss. Sedan grillade vi fläskfilé och åt örtstekt färskpotatis och drack ett litet glas rött till.
Det här soluret har en egen historia. Min mamma var på auktion i onsdags, jag bad henne hålla utkik efter ett solur som jag vill ha någonstans ihop med växthuset. Hon träffade gamla bekanta från byn och när hon sa att jag ville ha ett sa de att det hade de hemma efter hennes mor och far och att jag gärna fick det. De gamla är borta nu men jag minns dem väl. Vad roligt att få ett med en historia! Hur tackar man för det?
En pion som är kvar från förra ägaren som inte blommat för mig förrut eftersom jag flyttade den. Jättefin och doftar.
Ha en skön söndag, jag ska gjuta betong!
/Karin

3 kommentarer:

  1. Synd med rutan men det ser bra ut ändå.
    SÅ tokigt man läser ibland! JAg läste att din mamma varit på akuten och du bad henne hålla koll efter solur. På akuten tänkte jag!!!???
    Läste om och då blev det mer rätt.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  2. ojoj vad ni har slitit men såå fint det blir, härligt att ha ett växthus, skulle gärna vilja ha ett jag med. kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar hos mig! Så härligt med ett växthus, det blir en underbar lön för all möda när det står klart! Min hemliga dröm är ett växthus, men på grund av platsbrist måste det förbli en dröm tillsvidare!
    Ha det gott i sommarvärmen!
    //Margot

    SvaraRadera